top of page
  • Foto van schrijverSophie Bennink

Checklist voor het schrijven van goede webteksten

Pssst... Ken je SAM. al?


Hik jij al een tijdje aan tegen het schrijven van teksten voor je website? SAM. helpt je. Je kunt de teksten door ons laten schrijven, maar we geven je ook graag tips over hoe je zelf goede webteksten schrijft. Hierbij een handige checklist:



1. Goede binnenkomer

De tekst bovenaan je homepage, de welkomsttekst, is de binnenkomer van je website; de eerste indruk van je bedrijf. In deze tekst staat kernachtig verwoord wat je doet en waarin je onderscheidend bent van de rest. Voordat je begint met het schrijven van webteksten, is het daarom belangrijk om eerst antwoord te hebben op de vragen: wie, wat, waar en waarom. Kijk ook goed naar de websites van jouw concurrenten. Waarin onderscheid jij je van hen? Dit wordt de belangrijkste boodschap van de welkomsttekst. Hou de tekst kort & krachtig.


Tip! Gebruik een tagline bovenaan de site. Een tagline beschrijft in één (korte) zin wat je doet.


2. Zorg voor structuur

De aantrekkingskracht van je website wordt deels bepaald door de vormgeving. Maar een gestructureerde tekst kan daarin wel versterkend werken. De scannende lezer wil snel de juiste informatie vinden en actie ondernemen (product bestellen, dienst boeken etc.). Zo geef je je webteksten structuur:

  • Lengte alinea’s: wanneer je een langere tekst hebt, gebruik dan alinea’s en zorg dat alle alinea’s ongeveer even lang zijn. Gebruik eventueel tussenkoppen.

  • Verwijzingen: link in je teksten naar andere pagina’s op je website. Zo ontstaat er een rond verhaal. Bovendien is het goed voor je vindbaarheid!

  • Opsommingen: een goede manier om snel antwoord te geven op de ‘wie, wat, waar en waarom’-vragen is door een opsomming te plaatsen met alle USP’s.


3. Consequent taalgebruik

Wanneer wij een webtekst moeten redigeren, komen we vrijwel altijd tegen dat ‘u/uw’ en ‘je/jij’ door elkaar worden gebruikt. Consequent taalgebruik betekent dat je van tevoren keuzes maakt over de tone of voice van de tekst. Wat wordt de aanspreekvorm? Kies je voor een zakelijke toon of hou je het liever luchtig? De gekozen stijl voer je door in alle teksten.


Tip! ‘U’ of ‘jij’ op een website? Dit is helemaal afhankelijk van de doelgroep die je aanspreekt. ‘U’ straalt professionaliteit uit en zorgt ervoor dat de lezer zich serieus genomen voelt. Maar het creëert ook afstand, waardoor de lezer/klant zich niet snel verbonden voelt met je merk. Met ‘jij’ haal je die afstand weg, maar kan soms ook wat ‘popiejopie’ overkomen. Weet je niet wat je moet kiezen? Vraag het SAM.


4. Duidelijke taal

Webteksten die werken hebben een heldere boodschap en zijn kort en krachtig. Zeker online besteden we weinig tijd aan het intensief lezen van lappen tekst. Eenmaal geland op een website wil je snel de juiste informatie vinden. Een paar tips voor het schrijven van duidelijke, krachtige webteksten:

  • Gebruik korte zinnen.

  • Maak de tekst begrijpelijk voor iedereen. Dus geen moeilijke zinsconstructies, vaagtaal of vakjargon.

  • Beperk je - zeker op de homepage - tot de kern van je boodschap: wie, wat, waar, waarom.

  • Gebruik actieve, in plaats van passieve zinnen. Passief: ‘Wij kunnen uw probleem oplossen’. Actief: ‘Wij lossen uw probleem op.’


5. Call to action

Denk goed na over de titels in je menubalk en de tekst die je in knoppen zet. Een beetje creatief zijn, mag best. Maar maak het de lezer niet te moeilijk. De tekst moet direct duidelijk maken welke actie ermee wordt ingezet of welke pagina wordt geopend.


Tip! Wanneer je een ‘Over mij’-pagina maakt, is het belangrijk dat de pagina écht over jou gaat (en dus niet alleen over de missie van je bedrijf). Moeilijk, want dat vraagt om een persoonlijke tekst. Binnenkort schrijven we een blog met tips over hoe je zo’n persoonlijke webtekst schrijft.





Over Stories by SAM.

Stories by SAM. is een schrijverscollectief van freelance tekstschrijvers uit Haarlem en Amsterdam. Wij schrijven webteksten, SEO-teksten, blogs, artikelen en meer voor bedrijven, merken en magazines. Bekijk ons lookbook. Daarnaast hebben we onze eigen stories: een blog over lifestyle, duurzaamheid, werk, reizen en andere dingen die ons bezighouden.

bottom of page