Sophie Bennink
Communiceren in coronatijd: fase 2
De afgelopen weken hebben wij onze opdrachtgevers geholpen met het communiceren in coronatijd. Termen als ‘bijzondere tijd’, ‘juist nu’, ‘wij zijn er voor jou’, ‘hou vol’ kunnen we niet meer zien of schrijven. Waar de focus eerst lag op het creëren van saamhorigheid en verbinding, gaan we nu op zoek naar de luchtigheid en positiviteit van 'het nieuwe normaal'.
Fase 1: Stilstaan bij het nu
De eerste crisisweken waren we voor onze opdrachtgevers vooral druk met het aanpassen van webteksten, het schrijven van nieuwsbrieven en het omgooien van socialmediaplanningen. Het doel: zichtbaar blijven, informatie geven en verbinding zoeken. Het vinden van de juiste toon was niet altijd makkelijk; niet te negatief, maar ook zeker niet te opgewekt. Want zoveel valt er niet te vieren.

Beeld: Stories by SAM.
"Het vinden van de juiste toon was niet altijd makkelijk; niet te negatief, maar ook zeker niet te opgewekt. Want zoveel valt er niet te vieren."
Over communiceren in coronatijd is nog geen boek geschreven. Niemand heeft een kant-en-klare handleiding over de juiste tone-of-voice in tijden van corona. En dan moet je toch vooral op je gevoel en (vrouwelijke) intuïtie vertrouwen. Dat doen wij ook. Voor onze opdrachtgevers zijn wij op zoek gegaan naar het steentje waarmee zij iets kunnen bijdragen aan de huidige tijd. Geen verkooppraatjes, maar teksten die gericht zijn op het creëren van saamhorigheid en het zoeken naar verbinding. Kort, krachtig en zo positief mogelijk.
Fase 2: Het nieuwe normaal
Inmiddels staan we aan het begin van de volgende fase wat betreft de communicatie in coronatijd. Zo publiceerde de NOS afgelopen vrijdag het artikel: Reclamemakers op zoek naar andere boodschap dan 'we staan voor je klaar' . Dezelfde dag publiceerde Adformatie het (premium) artikel Johan van der Zanden (Albert Heijn): ‘Nu geen zwaarmoedige commercial maken’. We zijn ons allemaal bewust van de tijd waarin we leven en we zullen moeten dealen met het nieuwe normaal: de 1,5-meter-samenleving. Dat betekent dat de communicatie verandert. In fase 1 stonden we stil bij het nu, in fase 2 verleggen we de focus naar de toekomst: accepteren en doorgaan. Waarbij luchtigheid, positiviteit en openheid zorgen voor het behouden van verbinding met de doelgroep.
"Niemand heeft een kant-en-klare handleiding over de juiste tone-of-voice in tijden van corona."

Checklist voor het schrijven van teksten in coronatijd:
Toekomstgericht: hoe geef je als bedrijf invulling aan 'het nieuwe normaal'?
Positief: voorkom woorden met een negatieve bijsmaak én clichés waarmee we de afgelopen weken zijn bekogeld (‘bijzondere tijden’, ‘we zijn er voor jou', ‘juist nu’, ‘samen sterk’, ‘hou vol’ etc.)
Nuchter: maak dingen niet mooier dan ze zijn.
Luchtig: voorkom apocalyptische teksten, hou het licht en luchtig.
Open en eerlijk: blijf zichtbaar en zoek interactie door vragen te stellen (social media is your best friend).
Fase 3: Wie zal het zeggen
Dat boek over communiceren in coronatijd gaat er vast nog komen, maar voorlopig zitten we er nog middenin. Een uitdaging voor marketeers, reclamemakers én tekstschrijvers zoals wij. Het voelt toch een beetje alsof we het wiel aan het uitvinden zijn. Wat fase 3 ons gaat brengen op communicatiegebied, is nu alleen nog maar gissen. Hopelijk zijn we tegen die tijd alleen nog maar teksten aan het tikken over de verdwijning van het virus en de heropleving van de economie. Wie zal het zeggen, we komen er bij je op terug.
Over Stories by SAM.
Stories by SAM. is een schrijverscollectief van freelance tekstschrijvers uit Haarlem en Amsterdam. Wij schrijven webteksten, SEO-teksten, blogs, artikelen en meer voor bedrijven, merken en magazines. Bekijk ons lookbook. Daarnaast hebben we onze eigen stories: een blog over lifestyle, duurzaamheid, werk, reizen en andere dingen die ons bezighouden.
#communicerenincoronatijd #tekstenschrijven #tekstschrijvers #tekstbureau #redigeren #herschrijven #socialmedia #copy #coronacopy #copywriter #haarlem #amsterdam #seo #webteksten #coronacrisis #coronamarketing #tekstnodig #marketingtips #freelancecopywriters #blog #redactie #schrijftips #hetnieuwenormaal #juistnu #samensterk #hetnieuwenu #hetnieuwenormaal #houvol