• Astrid Willemsteijn

Een ode aan Bowie

Op dinsdag 7 januari jl. speelden drie klokkentorens in Amsterdam David Bowies beroemde nummer Life on Mars om de op 10 januari 2016 overleden artiest te eren. Stage Entertainment, organisator van dit gebeuren en van de musical Lazarus (door Bowie geschreven) bracht op deze manier zijn waardering voor de ster ten gehore. En terecht. David Bowie was allesomvattend en daarom een voorbeeld voor hoe we als mens ieder ander moeten aanschouwen. Tijd voor een kleine ode aan deze starman.


'I liked the idea that the Bowie knife was sharpened on both sides so it cuts both ways. I felt there was something terribly ambiguous about the name.’

- David Bowie, 1997


Ambigu, androgyn, altijd anders

David Robert Jones werd op 8 januari 1947 geboren in Londen en experimenteerde al als kind met muziek én make up. Twee elementen waarmee hij de rest van zijn leven theatraal en verhalend omging, waarmee hij ambigue personages als Ziggy Stardust wist neer te zetten. David moest die liefde voor ambiguïteit al vroeg hebben gehad. In 1965 verruilde hij zijn naam Jones voor David Bowie, geïnspireerd op het bekende mes van avonturier Jim Bowie. Het mes dat aan twee kanten sneed.


Foto: Brian Duffy, 1973

Het is een van de redenen waarom ik een enorme fan van Bowie ben geworden. Het doen opschudden van conventies door zich als man vrouwelijk te presenteren, hiermee te verrassen en grenzen te verleggen. En om dan dat sterke personage van de een op de andere dag opzij te zetten en over te stappen naar een volgende, of naar niets. Plus openlijk te durven spelen met de gedachte homosexueel te zijn, of ten minste bi. Wie was nu de echte Bowie?


‘There’s no definitive David Bowie.’

- David Bowie, 1976


Een kunstenaar

Dat David Bowie zich geen label op liet leggen, is bewonderenswaardig, maar zijn aanleg om verschillende kunstuitingen met elkaar te verbinden, is dat misschien wel meer. Bowie was ‘een geboren muzikant’. Aan die titel voegde hij, na het afronden van zijn school in 1963, daar reclameontwerper (hij leerde storyboards schrijven en tekenen), acteur, fashion designer, schrijver en schilder aan toe. Al zijn werk paste bij elkaar. Een kostuum vertelde extra’s bij een album en een video versterkte de teksten van zijn songs.


Een goed voorbeeld hiervan is Ashes to Ashes. Bowie bracht dit album in 1980 uit en verwees (verkleed als mime-speler) naar zijn succes in de jaren ‘70.



Inspirator

Dat ik een fan ben, heeft in eerste instantie niet zoveel met de muziek te maken (hoewel ik zijn stem woest aantrekkelijk vind en het de enige muziek is die me nooit verveelt). Ik ben niet van het type: dat jaar, die nummers. Maar de man erachter maakt het voor mij. Bowie voegde kunsten samen, maakte van elk lied een verhaal en verbond dat aan zichzelf, de samenleving, de literatuur, theater, film, mode, dans en design. Ik vind het een jaloersmakend talent. Zoals het een fan betaamt, zou ik best een beetje zoals Bowie willen zijn. David Bowie had trouwens ook geen idee hoe hij het allemaal deed, maar hij deed het gewoon:


‘I’m determined that if I want to paint, do installations or design costumes, I’ll do it. If I want to write about something, I’ll write it.’ - 2002


David Bowie Is

Het is waarschijnlijk de mooiste overzichtstentoonstelling van David Bowie ooit gemaakt: David Bowie Is. Een tourende tentoonstelling die in 2013 in Londen en in 2016 in Groningen het meest succesvol was. David Bowie Is is een verzameling van Bowies geschiedenis, zijn muziek, kostuums, zijn kunst, geschreven teksten, foto’s en beeldmateriaal waar je compleet in meegezogen wordt.


Bestel het boek David Bowie Is! Hierin komt de hele tentoonstelling tot leven.


David Bowies Lazarus

Zelfs van zijn dood maakte David Bowie een verhaal. Altijd bezig met zijn ‘inner-life’ en met een hang naar spiritualisme, was hij niet bang om te sterven. Op zijn in 2016 geproduceerde album Black Star geeft hij concrete verwijzingen richting zijn naderend einde. Onder andere in Lazarus.




Het nummer schreef hij naar aanleiding van de samenwerking met theatermaker Ivo van Hove. Samen met Van Hove maakte Bowie de musical Lazarus, een verhaal gebaseerd op alter ego Thomas Newton (die David Bowie zelf speelde in de film The Man Who Fell to Earth). Het karakter Newton geeft in het stuk uitdrukking aan de hang naar een perfecte liefde, naar leven en naar de dood.


Ook deze musical is allesomvattend; de muziek, het verhaal en de beelden vloeien soepeltjes samen tot een compleet kunstwerk. Ik vind het een prachtig stuk, juist omdat het typisch Bowie is: een postuum meesterwerk.


I have no idea where I'm going from here, but I promise I won't bore you. - David Bowie, 1997

Lazarus is in Nederland nog te zien tot april 2020.

Check het DeLaMar Theater in Amsterdam


#davidbowie #lazausdemusical #delamartheater #davidbowieis #groningermuseum #blogger #freelancer #tekstschrijver #ashestoashes #ziggystardust #stageentertainment #bowieweek


STORIES by SAM.

Het leukste tekstbureau van Nederland.

Fotografie: Seth Carnill

Vormgeving logo: Oda Jansen

  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle