• Astrid Willemsteijn

No Filter: het hele verhaal over Instagram

Als zelfstandig tekstschrijver met een eigen insta-pagina en als moeder van een dochter van 14 (een kleine 5.000 volgers en influencer in de dop) wilde ik meer weten over de achtergrond van Instagram. Ik las 'No Filter' van de Amerikaanse journaliste Sarah Frier. Een recent geschreven boek over een app die begon als stimulans voor creativiteit en geworden is tot een van de meest invloedrijke media in ons bestaan.



Van simpele app tot cultureel netwerk

Heb jij dat ook? Dat als jou een mooi geserveerde maaltijd wordt voorgeschoteld, dat je er dan eerst een foto van wilt nemen in plaats van een hap? Sarah Frier neemt je stap voor stap mee in het proces van hoe Instagram de lens is geworden waardoor we naar het leven zijn gaan kijken.


Vanaf het begin in 2010, wanneer Kevin Systrom en Mike Krieger, twee jonge mannen temidden van het Sillicon Valley tech-leven besluiten een gok te wagen door een app op de markt te brengen die iedereen kon leren mooie plaatjes te maken. Daarna, 1,5 jaar later, volgt door het snelle succes, de overname door Facebook (voor de beroemde 1 miljard). En dan, na zes jaren vechten voor zelfstandigheid, het uiteindelijke verlies daarvan voor Instagram ten opzichte van Facebook in 2018, de reden voor Systrom en Krieger om afstand te doen van hun app.



Een Insta-journey

Het boek neemt je mee langs de ervaringen van deze twee mannen, de beslissingen die ze steeds weer moeten nemen naar aanleiding van het succes en de invloed van Facebook en zijn oprichter Mark Zuckerberg. Waar Zuckerberg alleen uit was op de grootste zijn en blijven, focuste Instagram op drie kernidealen:

  • Community: het creëren van een community van creatieven en kunstenaars als voorbeeld voor het grote publiek.

  • Simplicity: een gemakkelijk te gebruiken app, exclusief bedoeld voor de smartphone en het posten van plaatjes, zonder resharing en gedoe.

  • Creativity: Instagram ging om het opwekken van nieuwe interesses, het grote publiek inspireren met wat designers, fotografen en kunstenaars voordroegen.

Het was keihard werken om deze idealen hoog te houden. Naast de druk van conglomeraat Facebook, waren er groeiende behoeftes van de gebruikers zelf (wat bijvoorbeeld te doen aan de druk er altijd goed uit te moeten zien?) en concurrenten zoals Snapchat, om rekening mee te houden. Uiteindelijk behoudt Instagram zijn eigen identiteit, nog steeds, maar is het ver verwijderd geraakt van wat de oprichters altijd voor ogen hadden.


No Filter is een les in welke dramatische gevolgen beslissingen van social-media-magnaten kunnen hebben.

Impact op de samenleving

Sarah Frier verbindt de beslissende momenten waarmee Systrom en Krieger steeds werden geconfronteerd, naadloos met de impact op het publiek. Hoe vanaf dag één de lat bij de gebruiker heel hoog kwam te liggen door de voorbeeldfunctie van designers en fotografen (alleen de coolste plekken en het meest visueel aantrekkelijke was het posten waard) en hoe we persoonlijk tot product konden worden zonder hulp van advertenties (denk aan de Kardashians).


De kracht van Instagram lag volgens haar niet in wat er gepost werd, maar in hoe het mensen laat voelen. Insta is geen nieuws-app en informeert niet, het is een app voor en door individuen. Het gaat om wat zij representeren en of anderen dat interessant vinden, mooi of creatief. En omdat degene die je volgt jouw eigen keuzes zijn, vertrouw je wat je ziet. Zo is Instagram onderdeel geworden van ons wereldwijde, culturele netwerk.


Frier pendelt tussen cruciale momenten achter de gesloten deuren, de veranderingen die het teweeg brengt in onze samenleving en uiteindelijk ook resultaten van wetenschappelijke studies. No Filter is daarom een echte eyeopener.


Wist jij dat? Leuke weetjes over Instagram

No Filter leest als een trein. Het is naast alle intriges, heerlijk om te lezen wie als eerste succes kreeg en hoe:


- Rapper Snoop Dogg was de eerste celebrity met een Insta-account (ook meteen de eerste die ambigu adverteerde door het drankje dat hij op zijn eerste post vasthoudt bij naam te noemen: 'Bossin up with dat Blast', waarmee Blast verwijst naar Colt 45).

- Liz Eswein maakte in 2010, na het lezen van een artikel over de opkomst van Instagram, snel het account @newyorkcity aan. Voor haar eerste influencer-achtige post voor Nike kreeg ze net aan 100 dollar. Nu is ze een van de grootste Grammers met 1,6 miljoen volgers.


Iets meer weten over Sarah Frier en No Filter?

No Filter verscheen afgelopen maand ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van Instagram. De Engelse krant The Guardian publiceerde een interview (podcast) met Sarah Frier. Ze bleek de eerste die uitgebreid verslag heeft gedaan over Instagram. Ik las No Filter in een keer uit. Het is van begin tot eind een intens gedetailleerde kijk achter de schermen en een musthave voor in de boekenkast.


Koop of bestel No Filter bij de lokale boekhandel!