• Marte Steendam

10 tips om efficiënter te werken

Geen baas, je eigen werktijden bepalen en op elke locatie werken die jij wenst. Fijn! Vinden wij. Dit geeft veel vrijheid. Maar er is een keerzijde. Zo heb je veel discipline nodig, staan er naast het werk dat je doet ook nog de administratie, de marketingactiviteiten en natuurlijk het netwerken op de to-do-list én ben je voor je het weet ook ’s avonds en in het weekend aan het werk.

Bovendien speelt afleiding een grote rol. Nadat je gezin goed en wel aangekleed, gevoed en op school of de opvang is, staat de hond te trappelen voor een rondje en hijgt die stapel was in je nek om te worden weggewerkt; voordat je goed en wel achter je computer zit is de halve dag alweer om. Niet met deze tips om je werkdag als freelancer zo goed mogelijk in te delen en (bijna) elke minuut efficiënt te benutten.

Er zijn boeken vol geschreven over manieren om zo productief mogelijk te zijn. Hieronder delen wij onze 10 tips om zaken efficiënt, haalbaar en leuk te houden.


1. Jouw werkplek

Werk je thuis? Zorg ervoor dat je de boel de boel laat en focus je op het werk dat af moet. Lukt dit niet, verander dan van werkplek. Fiets naar de bibliotheek of ga in een leuke koffietent zitten. Lees hier meer over onze favoriete favoriete café’s in Amsterdam Noord!


2. Rustige omgeving

Zorg voor een rustige werkomgeving. Een goede stoel, een leeg bureau én, ook slim: zet niet te veel tabbladen open. Bekijk je e-mail, Whatsappberichten, social media en alles dat jij belangrijk, leuk of interessant vindt op vaste tijden.

3. Delegeren

Geef dingen uit handen waar anderen beter in zijn! Verdeel het werk zodat het efficiënt kan gebeuren en laat bijvoorbeeld de administratie door een expert doen. Dit kost misschien wat geld, maar je krijgt hier een boel tijd voor terug.


4. Fris hoofd

Als je thuis werkt is het slim om de dingen die je wilt doen naast je werk eerst af te handelen. Geef jezelf bijvoorbeeld een uurtje om op te ruimen, een cadeau te bestellen voor je jarige vriendin of de kamer te stofzuigen. Daarna kan je je met een fris hoofd richten op je werk.


5. Realistische prioriteiten

Heb je een deadline? Krijg je ’s avonds eters? Is je dochter ziek? Er zijn altijd zaken die roet in jouw dagplanning kunnen gooien. Bedenk wat nú nodig is en wat ook later kan. Houd je planning realistisch.


6. Actieve break

Een uurtje bewegen doet wonderen voor je productiviteit. Ren een rondje door het park (kan de hond gelijk mee) of pak een lesje in de sportschool. Hierdoor ben je in de middag weer superscherp. Wij doen dit liever dan een uitgebreide lunch! Broodje naast de laptop werkt ook prima.


7. Lijstjes lijstjes, lijstjes

We leven op de to-do-lijstjes. Hierop kun je de hele dag bijhouden wat je nog moet doen en wat gedaan is. Handige online hulpjes hierbij zijn: Workflowy & Wunderlist.


8. Wees gedisciplineerd

Maak een plan voor de week en een plan voor de dag of misschien zelfs voor een dagdeel. Zo neem je jezelf voor om een bepaalde tijd aan iets te werken en het binnen die tijd af te ronden. Dat geeft je de motivatie om niet tussendoor even een vriendin te bellen of op Instagram te gluren. Klus afgerond? Beloon jezelf met een break zodat je daarna met frisse moed en energie door kan.


9. Lukt het niet? STOP!

Je plan kan altijd worden aangepast! Kan je je niet concentreren? Stop met wat je aan het doen bent. Dan is het doorgaan zonde van je tijd. Doe even iets anders en begin daarna opnieuw. Zit je ergens lekker in? Stop juist niet en werk even door.


10. Afvinken

Zorg ervoor dat je elke dag een of meer taken kunt afronden. Dit geeft een voldaan gevoel.


#freelancer #tekstschrijver #werkplek #efficient #flexwerken #freelancelife #efficiëntwerken #tekstbureau #todolist